Dzień Języka Ojczystego

Dzień Języka Ojczystego to coroczne święto, które wypada 21 lutego. Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego ustanowiony został przez UNESCO. Nauka języka ojczystego i możliwość zgłębiania wiedzy, stanowią podstawę rozwoju każdego człowieka; jest to trzon szeroko rozumianej kultury. Ustanowienie tego święta miało na celu pomóc w ochronie różnorodności językowej jako dziedzictwa kulturowego. Dlatego też przeprowadzono z dziećmi i uczniami  taki dzień, w którym główną rolę odgrywają: „mowa i słowa”. Dbając o swój, najpiękniejszy na świecie, język ojczysty w Oddziale  Przedszkolnym Szkoły Podstawowej w  Szpikołosach grupowe zajęcia przeprowadziła  logopeda – Ewa Wasiak we współpracy z Panią Agatą Koziej, Andżeliką Dąbrowską. Dzieci z grupy przedszkolnej A wysłuchały rymowanych  wierszy i aktywnie włączały się w ich wypowiadanie. Natomiast dzieci z grupy przedszkolnej B wysłuchały wierszy Doroty Gellner pt: „W ogródku”, „Brat” a następnie brały udział w dyskusji nad wyobraźnią i odpowiedzialnym postępowaniem. Uczniowie klasy I i II wraz z panią Anną Pałys wysłuchali nieznanej im Legendy pt. „Wieża trzech płaszczy” – mówiąca o odwadze, bezinteresowności rycerza strzegącego miasta Lublina. Uczniowie klasy II wraz z panią Anną Burdą wysłuchali wersji wierszowanej Legendy „O Wawelskim Smoku” autorstwa Urszuli Kozłowskiej. Cała grupa wyjaśniała znaczenie słów: krużganki, orszak, oblicze, gród, przednia zabawa, barłóg, wymościć itp. Następnie rysowali ilustracje do tej legendy. Również z tej okazji w naszej  szkole  na korytarzu dla klas starszych przygotowano gazetkę informacyjną, mającą na celu przybliżenie im piękna języka ojczystego w postaci archaizmów i przysłowi łamiących języki. Oto przykłady:

  1. Ambaje– brednie, niedorzeczności, przywidzenia, mrzonki.
    Przykład: Na okrągło opowiada ambaje, a później się dziwi, że nikt mu nie wierzy, kiedy mówi prawdę. 
  2. Babizna– spadek po babci (analogicznie do funkcjonującej w polszczyźnie „ojcowizny”).
    Przykład: Wygląda na to, że babizna zniwelowała jego smutek po stracie…
  3. Bezczelnik– człowiek bezczelny, nieliczący się z nikim i niczym, skrajnie pewny siebie. Przykład: Przerywał mi raz za razem, bezczelnik!
  4. Cykoriant– człowiek bojaźliwy, tchórz. Przykład:  On nie nadaje się na nocną wyprawę po lesie, bo ogromny z niego cykoriant.
  5. Daremnik– robotnik pracujący za darmo, bez wynagrodzenia.
    Przykład: Nauczyciele niby otrzymują pensje, ale blisko im do daremników…
  6. Dojutrek– człowiek odkładający wszystkie zadania na później, na jutro.
    Przykład: Musimy zwolnić tego dojutrka!
  7. Dziadzizna – spadek po dziadku (jak w wypadku wyrazu „babizna”).
    Przykład: Dziadzizna pomogła mu wyjść z długów.

W ramach dbałości o język ojczysty zachęcono do trenowania łamańców językowych:

W Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie i Szczebrzeszyn z tego słynie.

Król Karol kupił królowej Karolinie korale koloru koralowego.

Stół z powyłamywanymi nogami.

Ząb zupa zębowa, dąb zupa dębowa.

 

Opracowała logopeda Ewa Wasiak.

 

Pasek narzędzi ułatwień dostępu