Dzień Języka Ojczystego

Dzień Języka Ojczystego to coroczne święto, które wypada 21 lutego. Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego ustanowiony został przez UNESCO. Nauka języka ojczystego i możliwość zgłębiania wiedzy, stanowią podstawę rozwoju każdego człowieka; jest to trzon szeroko rozumianej kultury. Ustanowienie tego święta miało na celu pomóc w ochronie różnorodności językowej jako dziedzictwa kulturowego. Dlatego też przeprowadzono z dziećmi i uczniami  taki dzień, w którym główną rolę odgrywają: „mowa i słowa”. Dbając o swój, najpiękniejszy na świecie, język ojczysty w Oddziale  Przedszkolnym Szkoły Podstawowej w  Szpikołosach grupowe zajęcia przeprowadziła  logopeda – Ewa Wasiak we współpracy z Panią Agatą Koziej, Andżeliką Dąbrowską. Dzieci z grupy przedszkolnej A wysłuchały rymowanych  wierszy i aktywnie włączały się w ich wypowiadanie. Natomiast dzieci z grupy przedszkolnej B wysłuchały wierszy Doroty Gellner pt: „W ogródku”, „Brat” a następnie brały udział w dyskusji nad wyobraźnią i odpowiedzialnym postępowaniem. Uczniowie klasy I i II wraz z panią Anną Pałys wysłuchali nieznanej im Legendy pt. „Wieża trzech płaszczy” – mówiąca o odwadze, bezinteresowności rycerza strzegącego miasta Lublina. Uczniowie klasy II wraz z panią Anną Burdą wysłuchali wersji wierszowanej Legendy „O Wawelskim Smoku” autorstwa Urszuli Kozłowskiej. Cała grupa wyjaśniała znaczenie słów: krużganki, orszak, oblicze, gród, przednia zabawa, barłóg, wymościć itp. Następnie rysowali ilustracje do tej legendy. Również z tej okazji w naszej  szkole  na korytarzu dla klas starszych przygotowano gazetkę informacyjną, mającą na celu przybliżenie im piękna języka ojczystego w postaci archaizmów i przysłowi łamiących języki. Oto przykłady:

  1. Ambaje– brednie, niedorzeczności, przywidzenia, mrzonki.
    Przykład: Na okrągło opowiada ambaje, a później się dziwi, że nikt mu nie wierzy, kiedy mówi prawdę. 
  2. Babizna– spadek po babci (analogicznie do funkcjonującej w polszczyźnie „ojcowizny”).
    Przykład: Wygląda na to, że babizna zniwelowała jego smutek po stracie…
  3. Bezczelnik– człowiek bezczelny, nieliczący się z nikim i niczym, skrajnie pewny siebie. Przykład: Przerywał mi raz za razem, bezczelnik!
  4. Cykoriant– człowiek bojaźliwy, tchórz. Przykład:  On nie nadaje się na nocną wyprawę po lesie, bo ogromny z niego cykoriant.
  5. Daremnik– robotnik pracujący za darmo, bez wynagrodzenia.
    Przykład: Nauczyciele niby otrzymują pensje, ale blisko im do daremników…
  6. Dojutrek– człowiek odkładający wszystkie zadania na później, na jutro.
    Przykład: Musimy zwolnić tego dojutrka!
  7. Dziadzizna – spadek po dziadku (jak w wypadku wyrazu „babizna”).
    Przykład: Dziadzizna pomogła mu wyjść z długów.

W ramach dbałości o język ojczysty zachęcono do trenowania łamańców językowych:

W Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie i Szczebrzeszyn z tego słynie.

Król Karol kupił królowej Karolinie korale koloru koralowego.

Stół z powyłamywanymi nogami.

Ząb zupa zębowa, dąb zupa dębowa.

 

Opracowała logopeda Ewa Wasiak.

 

Pasek narzędzi ułatwień dostępu

Przepraszamy, ta strona wyłącza prawy przycisk myszy.
Przepraszamy, ta strona wyłącza wybór.
Przepraszamy, ta strona nie pozwala na wycinanie.
Przepraszamy, ta strona nie zezwala na kopiowanie.
Przepraszamy, ta strona nie pozwala na wklejanie.
Przepraszamy, ta strona nie pozwala na inspekcję elementu.
Przepraszamy, ta strona nie pozwala na przeglądanie źródła.